Met deze tip ga je scoren. Zo kom je nog professioneler over. En, heel belangrijk, onderscheid je je van veel concurrenten. Ben je nog unieker. Je creëert zo een extra, unique selling point. Een menselijke. Authentieke.
Hoe? 
Werk met een vaste voice-over!

Zwaar underrated, zo’n stem voor je bedrijf

De kracht van het inzetten van een professionele stem voor je bedrijf wordt onderschat. En de kosten overschat. Alleen de grote bedrijven hebben vaak vaste stemmen in hun reclame’s. Terwijl de kosten van zo’n voice laag kunnen zijn, zeker in vergelijking tot de meerwaarde die een stem kan hebben.
Welke meerwaarde een vaste voice-over voor je heeft? Deze.

De kracht van herkenbaarheid

Je bedrijf heeft waarschijnlijk een logo. En misschien ook wel een vaste vormgeving. Dat geeft herkenbaarheid en professionaliteit. Visueel gezien. Maar mensen zijn niet alleen visueel ingesteld. Ook auditief. Ook op dat gebied zou je daarom met professionele herkenbaarheid moeten werken. Wanneer je jouw herkenbaarheid wilt vergroten.

De kracht van een menselijke touch

Mensen kijken graag naar mensen. Daarom wordt in de meeste reclame’s met (vooral prettig ogende) mensen gewerkt. Met mensen die passen bij wat je wil uitstralen als bedrijf.
Maar mensen luisteren ook graag naar mensen. Zeker wanneer die een fijne stem hebben. Wanneer ze weten hoe je een boodschap over moet brengen. En wanneer die boodschap interessant is.
Gebruik daarom de kracht van de unieke, menselijke stem, ook wel het instrument van de ziel genoemd.

De kracht van herhaling

Wanneer iets maar vaak genoeg herhaald wordt, gaat het in de hoofden van mensen zitten. Je creëert een Pavlov-reactie met het gebruik van een vaste voice. Mensen horen een stem en associeren die op een gegeven moment direct met jouw bedrijf of product. Ze kunnen niet meer om je heen. En zullen eerder tot actie overgaan. Tot het aanschaffen van je product of het afnemen van je dienst. Wanneer je die stem maar vaak genoeg inzet.

Het belang van professionaliteit

Uiteraard is het wel belangrijk dat de stem goed gekozen is. Je voice moet passen bij wat je wil uitstralen. En in ieder geval professioneel zijn. Want inspreken is echt een vak. Kennis van ademhaling, intonatie en pauzes is een must. Om effectief te zijn.
Een goeie stem geeft extra professionaliteit aan je bedrijf. Een ervaren voice kan je zelfs helpen met je tekst, met het kiezen van de juiste formulering van je hoorbare boodschap.

Iedereen is uniek, sommigen iets te uniek

Het mooie van de menselijk stem is dat die uniek is. Iedereen klinkt anders. En juist dat gegeven kun je gebruiken voor je bedrijf. En niet alleen de stem zelf, maar ook de manier waarop je boodschap is ingesproken, maakt je nog unieker.

ABN

Vroeger moesten nieuwslezers allemaal keurig ABN spreken, Algemeen Beschaafd Nederlands. Nu wordt authenticiteit als een kracht gezien. Ook van een stem. Maar pas op dat je stem niet te afwijkend is. De stem moet wel goed te verstaan zijn. Niet afleiden van je boodschap. En niet irriteren. Een Amsterdams accent, zal niet goed scoren in Rotterdam. En een schreeuwlelijk kan een gespreksonderwerp worden. Tenzij dat je bedoeling is natuurlijk. ‘Het maakt niet uit hoe ze over je praten, als ze maar over je praten.’ Een enkele keer kan dat een succesvolle strategie zijn. Maar meestal niet.

De kracht van onderscheidend vermogen

Je Unique Selling Point. Een bekend gegeven in de marketing natuurlijk. Goed om daar over na te denken. Goed om je te onderscheiden van concurrenten. En dat kan dus ook door een eigen stem te gaan gebruiken. Want iedere stem is anders. De menselijke stem is misschien wel het mooiste instrument. In ieder geval het meest veelzijdige. Gebruik dat gegeven.

Extra onderscheidend vermogen

Laat je video’s maken voor je bedrijf? Dan is afwisseling in een video belangrijk om de kijker vast te houden. Die afwisseling vergroot je, door te werken met een voice-over. Met een stem die beelden of quotes aan elkaar verbind. Een tweede stem, een mannenstem die de quotes van vrouwen aan elkaar verbind is een goed idee. Zodat je zowel een mannen- als vrouwenstem in je video hoort. Of een stem ook die aan het eind van de video je potentiële klanten kan oproepen tot actie. In de call-to-action. Die kun je neerzetten met alleen een titel van je site, maar een stem die de site noemt, geeft die boodschap extra kracht.

Waar zet ik een stem in?

Laat je automatische voicemail boodschap inspreken door een professionele stem. Laat mededelingen die standaard worden omgeroepen in je bedrijf inspreken door diezelfde voice. Gebruik diezelfde stem ook voor het inspreken van je radio- en tv reclames. En vooral je video’s. Zo creëer je extra professionaliteit. En vergroot je je herkenbaarheid.

Een mannenstem versus vrouwenstem

Of je kiest voor een mannenstem of vrouwenstem hangt af van je boodschap en je beoogde doelgroep. In zijn algemeenheid geldt dat een mannenstem lager is. En daarmee als betrouwbaarder wordt gezien. Of beter, als betrouwbaarder wordt gehoord. Een mannenstem wordt ook meer autoriteit toegedicht. Ik verzin het niet, het is niet ongehoord, maar evolutionair zo bepaald.
Vanuit een lagere basis, is een mannenstem die ineens flink de hoogte ingaat vaak ook prettiger om te horen dan een vrouwenstem die nog hoger al snel wat hysterisch kan klinken. Dat is ook de reden dat de meeste succesvolle sportcommentatoren man zijn.
Maar wil je hetro mannen verleiden met je product of dienst, of wil je een lieve boodschap overbrengen, dan kan een fijne vouwenstem je juist op weg helpen. Wijzen onderzoeken uit.

Wat zijn de kosten voor een vaste voice?

De kosten voor een voice hoeven niet hoog te zien. Zeker niet wanneer die voice van huis uit kan werken, daar kan inspreken. Zoals ik doe. Anders zul je steeds een studio moeten huren. En die kosten kunnen aardig oplopen. Afhankelijk van de kwaliteit van de studio en de geluidstechnicus. Voor reclames op nationale tv of radio zou ik zo’n studio wel aanbevelen. Voor online video’s niet.
Ik kan thuis voor je inspreken in mijn booth, waarvan ik de kosten niet doorreken. Ook werk ik samen met verschillende personen en plekken waar we nog professioneler kunnen inspreken. Goed voor bijvoorbeeld nationale tv- en radio reclames.
Ik spreek al in vanaf 65 euro, ex BTW. Zie mijn tarieven op de Voice pagina van EVC Multi Media.

Een bekende voice?

Kies niet te snel voor een stem van een Bekende Nederlander. En niet alleen omdat die vaak duurder zijn puur vanwege de bekendheid van die persoon, maar vooral omdat ze meestal niet beter zijn dan professionele voices. Bekende Nederlanders zijn zelden specifiek opgeleid voor inspreken. Professionele stemmen wel. En daardoor, niet onbelangrijk, blijft je boodschap beter hangen.
Door het gebruik van Bekende Nederlanders denkt je potentiële klant bovendien vooral aan die BN-er in plaats van je product, dienst of bedrijf. En een Bekende Nederlander wordt vaak al ergens mee geassocieerd. Of nadrukkelijk gelinkt aan een bepaald programma of omroep. Dat kan een voordeel zijn, maar is ook vaak een nadeel.
Kies daarom alleen voor een BN-er, wanneer de associatie past bij je bedrijf, je product of je dienst.

Voice, Voice-over, Stem of Stemacteur?

Maar is het nu voice, voice-over, stem of stem-acteur? Met alle vier wordt vaak hetzelfde bedoeld. Voice is gewoon het engelse woord voor stem. Maar klinkt wat beter, internationaler. En heeft de associatie met The Voice. En daarmee succes.
Een voice-over is wat specifieker vaak een stem die wordt ingesproken bij een filmpje. Eigenlijk is het een voice-under, want de stemlaag, de audiolaag, wordt vaak onder beelden gemonteerd. Meestal zelfs nog onder de laag van algemeen geluid die in de beelden te horen is.
Een stem-acteur is echt een ander vak dan een stem. Een stem-acteur kan vaak ‘trucjes’ met zijn of haar stem. Gebruikt die trucjes om bijvoorbeeld tekenfilm karakters van een grappig stemmetje te voorzien. Maar of je nou Donald Duck als stem wilt van je bedrijf? Een enkele keer is die grappige stem trouwens de echte stem van die voice.

Stem op mij

Volgens geluidstechnici heb ik zelf een vrij lage stem zonder ‘afwijkingen’ maar met een helder kraakje erin. Het blijkt een unieke combinatie, die maakt dat mensen mijn stem prettig vinden, snel herkennen en dat de boodschap goed overkomt.
Op de Media Academy kreeg ik zeer professioneel les in het gebruik van mijn stem. Door heel veel naar goeie stemmen te luisteren en heel veel in te spreken, heb ik mij als voice verder ontwikkeld. Voice van sportwedstrijden, evenementen, documentaires, reclames en nog veel meer. Omdat ik bij zowel de publieke omroep als de commerciële heb gewerkt, wordt ik ook niet snel in een hokje geplaatst.
Als speaker van het ABN AMRO World Tennis Tournament kreeg ik van de leidinggevende in Rotterdam Ahoy met een knipoog de bijnaam ‘The Voice’. Teveel eer, zeker op een lokatie waar zoveel internationale topzangers hebben opgetreden, maar het klinkt wel lekker natuurlijk, The Voice.

Foto

En die foto bij dit artikel? ‘That’s me in the corner’. ‘The corner’ van de Wisseloord studio’s. Waar onder veel meer The Rolling Stones, The Police, Elton John, Chris Brown, Michael Jackson, Tina Turner, U2 en 50 cent, Rammstein, Foo Fighters, Anouk, Bløf, Afrojack en James Blunt hun platen opnamen. Misschien wel de beste plek in Nederland om audio op te nemen. Wanneer je budget het toelaat.

Succes met kiezen!

Chat openen
Vragen?