Vroeger deden rijke mensen het. Nu kan bijna iedereen het doen. En krijgt met name jeugd daar kritiek op. Misschien wel onterecht. Want goed om te beseffen: Vloggers zijn de grote meesters van onze tijd.
Er was eens
Toen fotografie en filmen nog niet bestonden, lieten rijke mensen zich graag schilderen. Daarvoor trokken ze hun mooiste kleren aan. En gaven ze de schilders de opdracht om hen zo gunstig mogelijk te vereeuwigen. Vaak zelfs gunstiger dan de rijken er in het echt uitzagen.
Zelfs schilderijen van volle tafels gaven geen reel beeld, maar moesten vooral rijkdom, weelde uitstralen, concludeerden onderzoekers van de Cornell Universiteit.
Later kwamen er schilders die gewone mensen gingen vastleggen. Waar schande van werd gesproken. Mensen werden ook steeds reëler weergegeven. Wat schokkend was. Destijds.
Technieken voor de grote meesters van deze tijd
Inmiddels zijn we terug bij af. Alleen de technieken waarmee dat gebeurt zijn veranderd. En de platforms waarop kunstwerken te zien zijn. Tegenwoordig worden mensen weer zo gunstig mogelijk geportretteerd. Door filters op mobiele telefoons. Door het kunnen wegpoetsen van oneffenheden in je gezicht, op foto’s. Mensen willen er zo goed mogelijk uitzien op hun profielfoto. Net als de rijken vroeger op schilderijen. Ze leggen zichzelf zo fraai mogelijk vast. Vloggers zijn de grote meesters van onze tijd. Met als ander verschil dat nu niet alleen rijken zichzelf zo gunstig mogelijk kunnen laten portretteren. En mensen nu de mogelijkheid hebben zichzelf te portretteren met een klik op je toestel.
Ook video’s hebben een dergelijke ontwikkeling ondergaan. Ook video’s konden steeds meer achteraf aangepast worden. Steeds gelikter gemaakt worden. Maar gelukkig is daar verandering in gekomen.
Autenticiteit
Authenticiteit is helemaal van deze tijd. Waar lang prachtige fotomodellen en acteurs werden ingehuurd om in dure studio’s perfecte video’s mee te maken, zien mensen tegenwoordig liever ‘echte’ mensen. Mensen die echt werken bij het bedrijf waar de video over gemaakt wordt. Wat voordelen heeft en nadelen. Voordelen zijn natuurlijk vooral de kosten. Gewone medewerkers zijn goedkoper dan topmodellen en goeie acteurs. Voordeel is ook dat zo’n video vol ‘echte’ mensen er ook echt echter uitziet. Maar nadeel is dat die mensen vaak gevraagd wordt om dingen te doen die ze helemaal niet kunnen. Echt wordt onprofessioneel. Medewerkers moeten op camera presenteren. Of acteren. teksten uitspreken. Of inspreken. Wat in het gunstigste geval authentiek overkomt, maar meestal vooral amateuristisch en in het slechtste geval ronduit tenenkrommend is.
Tussenweg
Gelukkig bestaat er een perfecte tussenweg. Een weg die gevonden kan worden wanneer je een eerlijke videomaker weet te vinden. Een videomaker die de kennis heeft om in te zien (en horen) wie wat kan. En wie wat snel kan leren. Een videomaker die eerlijk durft aan te geven wanneer het toch maar beter is bepaalde personen helemaal niet in de video te laten zien of horen. En daar oplossingen voor heeft. Zo kun je met een voice-over werken, wanneer de stem van de acteur eerder irriteert dan prettig is. Of kun je voor de prettig ogende secretaresse kiezen, in plaats van die norse ceo die zo graag zelf in beeld wil.
maar hoe weet je nou of iemand het ‘goed tot’ op camera? Om te zien of iemand goed overkomt wanneer die camera loopt, zou je zijn of haar social media kunnen bekijken. Om te zoeken naar de meesters van nu.
Want zo gunstig mogelijk ‘vereeuwigd’ willen worden met de juiste technieken, is van alle tijden.
Lees ook: https://evcmultimedia.nl/tips-tricks/de-basis-lagen-van-goede-video/
Dit is de link naar het Youtube kanaal waarop ik allerlei voorbeelden heb staan van video’s die ik maak: https://www.youtube.com/c/EVCMultiMedia/featured