Met deze tips ga je direct beter hoorbaar zijn. Wordt het prettiger om naar je te luisteren. Dit zijn tips voor spreken in een microfoon. Dit zijn tips om beter met mics om te gaan.
In een eerdere blog, heb ik verteld wat de beste afstand is tot verschillende microfoons. In deze blog breng ik je nog een stap verder in de richting van uitstekend geluid.

Tip: Je mag niet smakken, ook niet in een microfoon

Kreeg jij dat ook te horen van je ouders? ,,Je mag niet smakken.” Nou zijn er culturen waar smakken gezien wordt als een hoorbaar compliment voor de kookkunst van de gastheer of -vrouw, deze blog is niet voor die culturen. Bovendien gaat deze blog niet over smakken tijdens het eten, maar tijdens het praten in een microfoon.
Een microfoon versterkt geluid. En maakt daarom ook smakjes nog luider dan ze al zijn. Toch hoor je, als je goed luistert en er op gaat letten, heel veel mensen kleine tot grote smakjes maken, tijdens het praten. Vooral vlak voor het eerst uitgesproken woord van een zin. Terwijl die smakjes te voorkomen zijn.
Het is één van de laatste taboes. Iemand wijzen op smakjes tijdens het praten. Ook daarom zijn ze zo hardnekkig. De meeste mensen weten geeneens dat ze smakgeluidjes produceren tijdens het praten. Er van bewust zijn is dus stap één. Luister daarvoor je teksten terug die opgenomen zijn.
Een tweede tip om smakjes te voorkomen, is het drinken van water, voordat je gaat spreken. Vooral producten als melk zorgen ervoor dat je lippen en mond meer aan elkaar plakken. Wat het smakken versterkt. Geen zuivelproducten dus, maar water, voor de perfecte prater.
Een derde en misschien wel belangrijkste tip is leren praten met je mond open. Uiteraard niet wijd open, maar met net wat lucht tussen je lippen. Je kaak zakt daarbij ietsje omlaag. Je zult merken dat je dan als bonus ook wat ontspanner bent. En praat. Maar vooral dat je zo voorkomt dat je vanuit een gesloten mond een smakgeluidje maakt bij het openen van je mond, bij de aanzet van een eerste woord. Beweeg je lippen bewust wat van elkaar, iedere keer dat je aanstalten maakt om te gaat spreken. En maak hier een gewoonte van. Weg zijn dan de smerige smaakjes. Ga aan de slag met deze tips voor spreken in een microfoon.

Edward van Cuilenborg, voice bij EVC Multi Media spreekt commercial professioneel in bij de Wisseloord studio's in Hilversum

Edward van Cuilenborg, voice bij EVC Multi Media spreekt commercial professioneel in bij de Wisseloord studio’s in Hilversum

Uhhhhh ipv spreken in een microfoon

Nog meer tips tips voor spreken in een microfoon. Voor veel mensen voelen stiltes als ongemakkelijk. Veel mensen blijven daarom maar door praten. En produceren zo een hoop onzin. Maar ook veel uhhhhhs.
Uhhhs zijn uitgeperste lucht. Uhhs zijn meestal een gevolg van te snel praten. En angst voor stilte. Terwijl die stiltes een tekst juist prettig kunnen breken. Je met stiltes juist extra aandacht voor je teksten kunt krijgen. Mart Smeets heeft er een onderdeel van zijn verteltrant van gemaakt. Inclusief daar heel veel adem bij naar binnen te zuigen. Hinderlijk? Geacteerd? Het werkt wel. Beter dan smakjes en uhhhs.

Spreken en ademhalen in een microfoon, zoals dat domme blondje

Waarom dat domme blondje tijdens het trimmen plotseling was overleden? Ze was jong en gezond en toch dood. Onderzoekers vonden het antwoord. De batterij van haar iPhone was opgegaan. Precies toen ze luisterde naar een gezondheids podcast waarin herhaaldelijk tegen haar werd gezegd: ,,Adem in. Adem uit.”
Blijf ademhalen wanneer je spreekt, is daarom mijn tip. Blijf gelijkmatig ademhalen. En daarvoor is een goede gezondheid en ontspanning belangrijk. Anders hoor je het hese van een slechte, te korte ademhaling te hard. En leidt dit af van de boodschap.

Plopperdeplop

Plopfilters zijn er niets voor niets. Plopfilters houden een te krachtige stroom lucht voor een deel tegen. En dat is nodig, want microfoons zijn zo gevoelig, en je praat er zo dichtbij, dat bepaalde letters in plaats van letters een onaangenaam geluid worden. Een plop, wordt dat genoemd. ‘Plosives’, in het engels. Een hard geluid dat je vooral kunt horen wanneer de letter ‘P’ te hard en krachtig in een microfoon wordt geblazen.
Wees je er bewust van dat dit gebeurt bij de letter ‘P’, maar het kan ook gebeuren bij de letter ‘T’. Denk daaraan en je gaat een stuk prettiger klinken. Dat gaat je lukken. Het is zelfs kabouter Plop gelukt zijn ‘P’ aan te passen.

KlemtoNEN

Vooral wanneer mensen teksten op- en voorlezen, worden vaak de verkeerde klemtonen gelegd. De verkeerde woorden krijgen de nadruk, want de voorlezer voelt niet wat hij leest. Voorlezen is een kunst, die je alleen kunt leren door het vaak te doen. En door je eigen teksten terug te luisteren. Maar ook door te beseffen welke woorden klemtonen horen te krijgen. Iets wat je wel automatisch veel beter doet, wanneer je een verhaal gewoon vertelt, in plaats van voorleest.
Een goede oefening is om te kijken welke woorden absoluut noodzakelijk zijn, om je boodschap over te brengen. En kijk vervolgens of één van die woorden niet al in een zin ervoor benadrukt is. Zo’n woord hoef je dan niet iedere keer weer te benadrukken. Onderstreep die woorden in de tekst die je gaat voorlezen eerst. Of accentueer ze met een kleurtje. Wanneer je dat een tijd lang doet, ontstaat een beter besef van teksten. En een beter gevoel voor welke woorden je zou moeten benadrukken. Waardoor je tekst veel beter overkomt en blijft hangen bij de luisteraars,
Geef dus de belangrijkste, nieuwe woorden in een tekst een klemtoon. En wees kritisch. ‘Kill your darlings’. Geef niet teveel woorden een klemtoon per zin. Wordt geen klemtoonkluns. Daar zijn er zelfs op nationale tv en radio al genoeg van. Luister maar eens goed.

Succes en veel plezier met trainen.

Ik help je daarbij graag!

Lees ook: https://evcmultimedia.nl/tips-tricks/tips-over-storytelling-waar-je-echt-wat-aan-hebt/

Ja. Ik sta ook op Wikipedia. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Edward_van_Cuilenborg

Chat openen
Vragen?