In een eerdere blog heb ik tips gegeven over het filmen van een voetbalwedstrijd. Met één camera. Wanneer je die blog leest en er mee aan de slag gaat, zul je direct veel mooiere beelden kunnen maken van je voetbal-, of andere teamsport wedstrijd. Wanneer je die beelden vervolgens wil monteren, en dat zou ik zeker adviseren, helpt deze blog je verder op weg. Een blog waarin het niet alleen over het monteren gaat, maar waarin ik ook extra tips geef over het filmen. Want filmen met als doel een hele wedstrijd in een totaalbeeld van het veld terug te gaan kijken, om bijvoorbeeld tactisch te zien hoe het op bepaalde momenten stond, is een stuk tamelijker. Dat vergt een andere en eenvoudiger manier van filmen dan het filmen van een wedstrijd die je wilt gaan monteren. Die tweede manier is er eentje die ik succesvol gebruik bij jeugdwedstrijden op het hoogste niveau en bij wedstrijden van Creators FC waarvan veel video’s die ik maakte trending zijn geworden op Youtube. Een voetbalwedstrijd editen. Zo doe je dat.
Waarom zou je een voetbalwedstrijd editen?
Waarom zou je een wedstrijd willen monteren? Omdat er maar weinig mensen zijn die een hele wedstrijd negentig minuten lang gaan terugkijken. Een samenvatting bekijken, doen mensen veel eerder.
Daarnaast kun je in een gemonteerde versie van je wedstrijd veel meer afwisseling laten zien. Veel meer snelheid in de samenvatting brengen. Bijvoorbeeld door een spectaculaire actie, redding of doelpunt nog een keer in slowmotion te laten zien. Of door close shots tussendoor te laten zien ter afwisseling van dat totale beeld van het veld. Close shots geven naast afwisseling ook emotie, beleving. Het vergt wel meer werk. En meer kennis van filmen en editen. Met deze tips ga je dat leren. En met deze tips boek je, ook niet onbelangrijk, zoveel mogelijk tijdwinst wanneer je een voetbalwedstrijd gaat editen.
Extra close shots rond je voetbalwedstrijd editen
Om close shots te editen, moet je ze wel gefilmd hebben. En dat is met één camera die de hele tijd de bal volgt lastig. Film daarom voorafgaand aan een wedstrijd alvast wat close shots. Shots van bijvoorbeeld de clubvlag, een sponsorbord, de tribune, het scorebord, spullen in de dug-out en nog leuker, publiek. Die shots kun je dan altijd monteren tussen de kansen en goals door. Vooral handig wanneer twee kansen op ongeveer dezelfde plek na elkaar plaatsvinden. Dan ‘springt’ het beeld zonder tussenshot. Een doodzonde in de tv- en filmwereld. Maar het shot springt niet meer, wanneer je er een shot tussen monteert.
Vraag publiek wel even om toestemming, wanneer je ze filmt. Waarschijnlijk is er geen tijd om dat schriftelijk te doen, kort voor een wedstrijd, vraag het daarom terwijl je filmt. Zo heb je de toestemming op camera. Vraag die toestemming eerst zonder dat iemand je camera op zijn/haar snufferd heeft en herhaal dat wanneer je dat tussenshot gaat monteren. Stop met filmen van een persoon, wanneer filmen blijkbaar toch niet gewenst is. Met daarbij je belofte dat je dat shot niet gebruikt wordt. Echt niet doen dan ook, want anders zou iemand in het ergste geval een rechtszaak tegen je kunnen beginnen. Dit geldt vooral voor het close filmen van iemand. Mensen op de tribune die klein zichtbaar zijn in je video horen bij het openbare evenement. En wanneer duidelijk genoeg is dat je daar filmt, zouden mensen het zelf moeten komen aangeven, wanneer ze niet in beeld willen. En ze zouden dan ook aan de andere kant van het veld (of onder je) kunnen gaan staan. Bij grote wedstrijden staat in de kleine lettertjes van de club die je bezoekt dat er beelden gemaakt worden van het publiek en dat die gebruikt mogen worden. Anders zou iedereen die zichzelf op tv terug ziet als supporter van een Eredivisie wedstrijd een rechtszaak kunnen beginnen.
Inzoomen op je voetbalwedstrijd
Een andere manier om close shots te krijgen ter afwisseling van je video, is inzoomen. Maar dan wel inzoomen op de goeie momenten. Dit vergt wel veel gevoel voor het spel en ervaring. Na doelpunten kun je veilig inzoomen op de doelpuntenmaker. En daarna bijvoorbeeld op de gepasseerde keeper. Of de vreugde in de dug out. Doe dit tot een seconde of vijf voor de aftrap genomen wordt, om niets van het spel te missen. Er hebben vaker spelers direct uit een aftrap gescoord.
Ook na een kans zou je kunnen inzoomen op degene die de kans had. Of op de keeper die redde. Maar op die momenten heb je minder tijd en zul je goed (langs de camera) moeten kijken wanneer je weer snel uitzoomt, om niets te missen van het spel. Stel dat de keeper direct na de kans uitschiet in de voeten van een aanvaller die snel schiet en scoort. Dan wil je niet nog met een close van een andere aanvaller bezig zijn. Dan mis je een doelpunt. En dat wil niemand. Behalve een blunderende keeper. Kijk daarom langs de camera heen, terwijl je inzoomt en een close filmt. Je zult dus eigenlijk naar twee dingen tegelijk moeten kijken (naar je scherm of zoeker waarin je ziet wat je filmt en naar het veld) om te zien wat daar gebeurt, hoe snel het spel verder gaat. Met een schuin oog. Als een pro.
Een ander moment waarop je close-ups kunt maken tijdens een wedstrijd is tijdens een blessurebehandeling. Die duren vaak lang genoeg om wat shots te maken van scorebord, dug-out of fans. Maar blijf de geblesseerde speler in de gaten houden om te zien wanneer het spel weer verder gaat.
Record
Stop tijdens de wedstrijd nooit met opnemen, wanneer je een voetbalwedstrijd gaat editen. Je zou na iedere kans en doelpunt op record kunnen drukken, kunnen stoppen met opnemen, bijvoorbeeld om te weten waar een kans of doelpunt eindigde, maar dat is best een groot risico. Het gaat je dan namelijk gebeuren dat je weer op record denkt te drukken, terwijl dat niet zo is. Waardoor je een heel stuk van de wedstrijd mist, niet opgenomen blijkt te hebben. Druk dus op record een minuutje voor de aftrap, check dubbel of je camera echt ‘loopt’, en stop pas met opnemen wanneer de helft al even afgelopen is. Ook na het affluiten wil je natuurlijk nog even emotie doorfilmen.
Interviews
Leuke extra’s zijn de interviews achteraf. Gewoon wat korte quotes over de wedstrijd. Over de blijdschap. Over mooie of gekke momenten. Wanneer je dat in een rustige hoek van het veld doet, zonder het geluid van anderen er doorheen, kan dit zelfs met je cameramicrofoon, wanneer je alleen de antwoorden gebruikt en de geïnterviewde lekker dicht en close in beeld bij de camera staat. Perfecte audio hoeft natuurlijk niet, voor een samenvatting van een amateurwedstrijd. Maar wanneer je de mogelijk hebt, sluit dan een (handheld) microfoon aan. Zo’n langwerpige microfoon die je in je hand hebt en die je onder de mond van de geïnterviewde (vuist afstand tot mond) houdt wanneer die praat. Een microfoontje opspelden kan ook, daar zijn goeie setjes voor tegenwoordig die niet heel duur zijn, maar om die op en af te doen bij iedere speler duurt langer dan met een handheld microfoon werken.
Een voetbalwedstrijd editen
Wanneer je software hebt om beelden te editen, zou ik eerst al je bestanden inladen en vervolgens de hele wedstrijd op je tijdlijn zetten. Met een snelheid van keer twee, de dubbele afkijksnelheid, kun je dan op zoek naar kansen, acties en doelpunten. Zoeken naar de highlights in de wedstrijd. Nadat je je tussenshots die je voor de wedstrijd filmde hebt bekeken en op maat geknipt. Iedere keer dat je van een bepaalde plek op het veld naar ongeveer diezelfde plek verder gaat in je samenvatting kun je daar een tussenshot tussen editen. En iedere keer dat je een actie meer dan de moeite waard vindt, kun je er een slowmotion van maken. En vergeet de Ken Burns mogelijk niet. De mogelijkheid om een shot pas in de montage in te zoomen. Pas wel op met teveel kwaliteitsverlies dan. Voor teveel onscherpte. Tenzij de actie of het doelpunt zo uniek is, dat je die liever onscherp, close in beeld wilt hebben, dan te wijd en scherper. In 4K filmen in plaats van Fin full HD geeft scherpere beelden, zeker wanneer je achteraf inzoomt, maar geeft ook grotere bestanden die langer nodig hebben om in te laden.
Titels
Wanneer je een samenvatting er nog professioneler uit wilt laten zien, kun je titels monteren in je video. De score bovenin beeld bijvoorbeeld. Of een tweede helft titel. Naamtitels bij degene die geïnterviewde worden, ook leuk. En een titel met verwijzing naar de site van je club, of naar een kanaal waarop meer te zien is van je team. Kleine moeite, groot plezier. Goed voor de professionele uitstraling. Wanneer je eenzelfde font gebruikt in plaatst van steeds andere lettertypes. Of steeds andere groottes van je letters. Gebruik ook een goed leesbaar en vrij neutraal lettertype. Het moet om de wedstrijd beelden gaan. De titels zijn een hulpmiddel, moeten niet teveel afleiden.
Commentaar
Altijd al eens sportcommentator willen zijn? Dan is dit je kans. Ga een gefilmde voetbalwedstrijd editen en probeer die samenvatting eens in te spreken. Je zult ontdekken dat het niet makkelijk is om iedere speler heel snel te herkennen en te benoemen. En het is ook niet makkelijk om goed met het beeld mee te praten. Het liefst enthousiast. Aanvullend. En met wat humor. want dat scoort hoor. Kijk en luister maar eens naar de wedstrijdvideo’s van Creators FC die ik maak. En al die geweldige reacties die er onder staan.
Natuurlijk, jij speelt vast niet in een team vol bekende Youtubers, maar hebt er vast gasten of dames bijzitten die net zo grappig, goed (of slecht) zijn.
Succes en veel plezier met (laten) filmen en editen.
Ik help je daarbij graag!
Lees ook: https://evcmultimedia.nl/wp-admin/post.php?post=7257&action=edit
Dit is de link naar het Youtube kanaal waarop ik allerlei voorbeelden heb staan van video’s die ik maak: https://www.youtube.com/c/EVCMultiMedia/featured
Met mijn artikelen probeer ik je te helpen. Graag geef ik basistips. Reik ik quick-wins aan.
Ik pretendeer niet om hier complete adviezen uitgeschreven te hebben.
Graag geef ik je persoonlijk meer informatie om nog beter te scoren.