Vijf jaar lang trending op Youtube. De eerste 52 wedstrijdvideo’s die ik vanaf 2017 maakte voor Creators FC kregen dit bijzondere plakkaat.
En stukjes uit die video’s kregen al tientallen miljoenen views op andere social media.
Wat zijn de belangrijkste geheimen achter de Creators FC successen van de video’s die ik mag maken van het elftal voetballende Youtubers?
Deze!

Bekende Youtubers zijn de nieuwe BN-ers

Jongeren kijken nog maar weinig naar traditionele tv. En des te meer naar filmpjes op social media. Daarom zijn bekende Youtubers, Instagrammers en Tiktokkers de nieuwe Bekende Nederlanders geworden. En wanneer je die in een team laat voetballen met elkaar, is dat een stevige basis voor succes. Voor hoge kijkcijfers. Voor veel likes en reacties. Maar er is meer nodig dan een groep bekenden die met elkaar voetballen. Sterrenelftallen van tv-persoonlijkheden en ex-profs halen bij lange na niet de scores van Creators FC. En dat heeft zo zijn redenen. Een opsomming van de belangrijkste geheimen achter de Creators FC successen.

Unieke mix aan spelers

De spelers die meedoen aan de wedstrijden zijn niet alleen bekend, maar vormen ook bewust een bont gezelschap. Er zijn maar weinig teams waarin zowel hele goeie voetballers spelen, als jongens die geeneens op voetbal zitten. Dat heeft tot gevolg dat je in een wedstrijd zowel briljante acties ziet als bloopers. Wat twee verschillende emoties oproept, die van bewondering en een lach. En emoties zijn een basis voor succes. En een van de belangrijkste geheimen achter de Creators FC successen.
Daarnaast bestaat het team uit vooral Youtubende twintigers die bij jeugd aanspreekt, maar doet ook een 50-plusser als Glenn Helder vaak mee. Een ex-international die respect oproept en de jonge jongens onder zijn vleugels (linksbuiten) neemt. Hen wat leert, maar ook de jongeren leert dat die oudere man gewoon bij Arsenal en in het Nederlands elftal heeft gespeeld.
Verder zijn er zelfs visueel verschillende spelers te bekijken. Een donkere speler met staart die geweldig kan ballen. Een stevige kale (coach). Een kleine felle, (JayJay), een hele lange (Michiel, 2 meter 10). Enzovoort. De mix aan spelers is in vele opzichten uniek. En kijkt lekker weg.

Eigen edit stijl

De manier waarop ik de wedstrijden monteer, is ook anders dan anders. Zo worden er versnellingen (speedramps) gemonteerd na een kans. Zodat je niet eerst seconden lang hoeft te kijken naar een inzoom, voordat je de emotie close ziet. Speedramps versnellen de video, voorkomt wegzappen. Het is een van de geheimen achter de Creators FC successen.
Daarnaast worden er geluidseffecten gebruikt. Achteraf gemonteerd. Niet teveel (hebben we geprobeerd, leidde tot ergernis), soms zelfs maar eentje per video, maar wel versterkend aan de actie. Zo klinkt er vaak ‘koekoek’ wanneer een speler de bal door zijn benen krijgt. Vindt jeugd geweldig. Maar ook wordt een bal op de paal qua geluid soms achteraf versterkt. Veel editwerk, maar het maakt het kijken en luisteren naar de video meer een beleving dat een doorsnee samenvatting.
Quotes tussendoor. Ook dat is ongebruikelijk. Maar geeft de video wel veel meer snelheid. En variatie. Quotes tussendoor maakt de video veel afwisselender om naar te kijken. Bovendien hoef je zo niet tien minuten te wachten op een reactie van een speler die een strafschop heeft gemist. Maar krijg je die reactie direct erna, nog in dezelfde emotie.
Quotes worden ook gebruikt om beeld te versterken. Quotes die na de wedstrijd heel ergens anders over gaan, worden tijdens de wedstrijd gebruikt om te verrassen. Om het hilarische effect van het beeld te versterken. Volkomen uit zijn verband gerukt dus die quotes, totaal niet journalistiek ook. Maar wie zegt dat entertainment 100 procent journalistiek moet zijn?

Interactie

Hoe meer reacties onder een video, hoe meer de video gepusht wordt naar nog meer mensen door algoritmen. Daarom vraag ik als commentator aan de kijkers wat ik volgende keer moet zeggen. En kies een aantal ingezonden woorden uit, om daadwerkelijk te zeggen in het commentaar in de volgende video. Gevolg: veel kijkers geven hun reactie, komen met een comment en veel kijkers gaan de volgende keer weer kijken of hun naam en suggestie in de volgende video zit. Gevolg: Nog meer views. Best wat extra werk, maar het helpt de video en het kanaal enorm.
Ook spelers doen mee met het oproepen tot reacties. Zij stellen in de interviews vragen aan de kijkers. Zo spreken ze hun fans direct en persoonlijk toe en creëren zeer gewaardeerde interactie.

Kennis van het spel en spelers

Dan het camerawerk. In Amerika worden cameramensen ingezet die specialist zijn op het gebied van een onderdeel van een sport. Zo staan er vaste cameramensen op pitchers bij het honkbal bijvoorbeeld. In Nederland hebben bepaalde sporten vaste cameramensen die die sport filmen. Dat is omdat je kennis nodig hebt van een sport om daar filmend op te kunnen anticiperen. Zeker wanneer wat je in beeld hebt zo snel en zo onvoorspelbaar beweegt is dat noodzaak. Ik heb jaren naast de beste voetbal cameramensen gedaan,er goed naar gekeken en geluisterd en ben zelf wedstrijden gaan filmen. Eerst van onze kinderen om te oefenen en beter te worden en later professioneel.
Ook kennis van de sporters helpt cameramensen (en regisseurs) enorm om sport goed in beeld te brengen. Wanneer je weet dat een speler snel emotioneel reageert, blijf je daar wat langer close op filmen. Na zeven jaar Creators en hun kanalen volgen weet ik inmiddels aardig wat ik kan verwachten.
Ik ben bij Studio Sport begonnen in een tijd dat Eerste Divisie wedstrijden nog met één camera werden gefilmd. Een bijna onmogelijke klus. Zeker wanneer je bovenop de totaal-beelden van het veld ook snel inzoomend close-ups maakt. De kans is dan groot dat er op hetzelfde moment iets gebeurt buiten je beeld. Buiten wat je op dat moment filmt. In het ergste geval een doelpunt. Wat collega cameramensen meerdere keren is gebeurd voor nationale tv. Twee keer was ik daarbij. En waren de cameraman en de reactie in Hilversum niet blij. Een voetbalwedstrijd met één camera filmen vergt daarom heel veel concentratie en specialisme. In Nederland zijn er maar weinig cameramensen met die kwaliteiten.

Unieke extra beelden

De Creators wedstrijden worden dus door één bemande camera gefilmd, wel zet ik een extra cameraatje achter het doel van de tegenstander. Om zo ook uniek beeld te kunnen toevoegen voor heel weinig extra geld.
En we hebben meestal een stagiaire of speler die na doelpunten het veld inrent en met zijn camera unieke close beelden maakt van de emotie na een doelpunt. Waar zie je dat, infield beelden tijdes een wedstrijd? En waar zie je beelden tot de kleedkamer, tijdens de rust? De extra beelden behoren tot de geheimen achter de Creators FC successen.

Ongekend lage kosten

Om een voetbalwedstrijd goed in beeld te brengen, zijn eigenlijk meerdere cameramensen nodig. En een regisseur. Verder een editor. En een commentator. Een voetbalwedstrijd op tv laten zien kost al snel tienduizenden euro’s. In de basis.
Een Creators video? iets over de duizend euro. Hoe dan? Door alles door één man te laten doen. Voor zo’n 30 euro per uur voor het produceren, filmen, editen en inspreken. Waarom zo weinig? Omdat ik het zo leuk vind om te doen.

Roy de Coach

Zonder Roy geen Creators FC. Hij is niet alleen de player-coach van het team, maar ook oprichter en eigenaar van het Youtube kanaal Creators FC. Roy heeft een unieke combinatie van kwaliteiten. Zelden kom je iemand tegen die zowel commercieel, creatief en social handig is. Vaak zijn creatievelingen social onhandig. En commercieel niet zo sterk. Roy is anders. Roy is een regelaar bovendien. Hij produceert en regelt de wedstrijden zelf.

Virals Gekkigheid

Veel van de spelers die meedoen snappen het. Ze zijn niet voor niets groot geworden als Youtuber. Die Creators hebben kanalen met vaak briljante ideeën of uitvoeringen daarvan. En komen ook tijdens en rond wedstrijden met zulke ideeën, met gekkigheid. Die de wedstrijd een stuk leuker maken. Die gekkigheid wordt ook vaak los van de wedstrijd geknipt en op social media geplaatst. En leiden vaak tot virals, tot korte extra video’s die zelfs miljoenen keren bekeken worden.
Niet alleen de spelers verzinnen zulke leuke gekkigheid, ook Roy de coach en ik doen dat. De Creators video’s zitten daarom vol potentiële virals. Een van de belangrijkste geheimen achter de Creators FC successen.

Trending

Ook in 2023 hebben we onze eerste trending video al januari al te pakken. En dat terwijl Youtube de grote kanalen een beetje is gaan ‘drukken’, om nieuwe, kleinere kanalen meer de ruimte tegen. Meer kans om te groeien. De views van de meeste grotere accounts zijn daarom lager geworden, extra bijzonder dat ons kanaal video’s blijft maken die vaak trending zijn.
Bijzonder blijft het ook dat we vaak tussen video’s staan die international veel views scoren, in grotere landen gemaakt worden. Video’s die logischerwijs meer views scoren omdat de markt daar in de Verenigde Staten nou eenmaal een stuk groter is dan in Nederland. Trending betekent niet dat je de meeste veuws hebt, maar dat hje video het beste gewaardeerd wordt. Een groot compliment dus iedere keer.

Views

Maar het blijft natuurlijk wel heel leuk wanneer het aantal views hoog is. Twee van onze video’s hebben op Youtube de miljoen inmiddels gepasseerd. Maar het afgelopen jaar zijn de aantelen vooral in de breedte enorm gestegen. Vooral ook op andere social media. Op Instragram was Creators FC al groot, in 2022 zijn de cijfers ook op TikTok door het plafond gegaan. Tien stukjes video uit onze wedstrijdvideo’s zijn over de miljoen views gegaan. En dan hebben we het alleen nog maar over de video’s op de Creators FC accounts. Ook de spelers zelf filmen en posten en scoren hoge aantallen views. Maar ook het internationaal enorm grote 433 post onze video’s. En zo scoort bijna iedere video in totaal meer dan een miljoen views en vaak zelfs tientallen miljoenen.
Dus: Wil je veel mensen bereiken met je product of dienst? Neem contact met ons op!

Deze wedstrijdvideo scoorde al meer dan een miljoen views: https://www.youtube.com/watch?v=Y6wpCdORVtg&t=98s

Lees ook: https://evcmultimedia.nl/tips-tricks/de-basis-lagen-van-goede-video/

Dit is de link naar het Youtube kanaal waarop ik allerlei voorbeelden heb staan van video’s die ik maak: https://www.youtube.com/c/EVCMultiMedia/featured

Met mijn artikelen probeer ik je te helpen. Graag geef ik basistips. Reik ik quick-wins aan.
Ik pretendeer niet om hier complete adviezen uitgeschreven te hebben.
Graag geef ik je persoonlijk meer informatie om nog beter te scoren.

Vragen? Stuur gerust een WhatsApp'je